неділя, 30 вересня 2012 р.

Плекайте Моцарта з колиски

1 жовтня світ відзначає Міжнародний день музики. Цього дня звертаємося до батьків, адже за свідченням науковців музичний розвиток людини починаться дуже рано - з перших днів і місяців життя.  

Пригадайте, як сприймало музику ваше немовля, коли йому ще й року не було: воно немов завмирало, реагувало усмішкою, окремими рухами. Спершу ви спонукали маленького плескати в долоньки, розгойдуватися в такт музики, а дещо пізніше помітили, що воно й само цього прагне. А як люблять трохи старші малята дитячі пісеньки, мультфільми, в яких багато музики! Відповідно, якщо музика так позитивно впливає на дитину уже в перші роки її життя, то, звичайно, необхідно використовувати її як засіб педагогічного впливу. До того ж музика надає багаті можливості спілкування дорослого з дитиною, створює основу для емоційного контакту між ними.


Змістом музичного виховання в перші роки життя дитини є формування  її уваги та інтересу до музики, залучення до різних видів музичної діяльності: співів, ритміки, танців, слухання музики, гри на музичних інструментах. Насамперед треба розвивати емоційну чутливість до музичних творів, що починається з уміння сприймати контрастний настрій (характер) пісень та інструментальних п’єс.

Кожна дитина небайдужа до звучання музики. При цьому вона щось наспівує, імітує якісь рухи, ритмічно пританцьовує, а іноді просто вистукує якусь мелодію кубиками, долоньками. Ці імпровізації часто виникають спонтанно і свідчать про позитивний емоційний стан. Ось ви ввімкнули програвач чи магнітофон. Подивіться, як поводиться дитина під час слухання музики, чи захоплена вона твором, який слухає. Про це можна судити за її позою, рухами, мімікою, жестами. Уже в дошкільні роки у дитини зявляються улюблені твори, вона хоче їх слухати, радіє, коли вони звучать. Маля захоплює звучання власного голосу, тому спонукайте його співати, співайте разом з ним. Ваш малюк – найкращий ваш слухач, при будь-яких ваших співоцьких можливостях він буде у захваті від цього спільного дуету.

Чудово сприймають дошкільнята і звучання різних музичних інструментів. В ранньому дошкільному віці це брязкальця, різноманітні свистики, пищики, сопілка, барабан. Не соромтеся грати на них разом з маленьким музикантом. Адже такі музичні вправи не лише сприяють музичному розвиткові, вони зроблять ваші взаємини більш яскравими і різноманітними. Старших дошкільників можна залучати до гри на більш складних інструментах: металофоні, тріолі, та ін. Чудово, якщо діти мають можливість чути гру батьків на гітарі, баяні, фортепіано – будь-якому музичому інструменті, який знаходиться в вашому домі.

А хіба можна переоцінити спільний родинний спів! Це вже не просто емоційне сприйняття музики, це відчуття чогось багато більшого, важливішого - відчуття єдності родини, нюансів взаємовідносин, причетності всіх присутніх до світу прекрасного. В такі хвилини нема місця сваркам, грубощам, каверзам, примхам. Тож нехай подібні щасливі моменти будуть частіше присутніми в вашій сімї.

Для різнобічного музичного розвитку дитині потрібна різна музика – весела, сумна, плавна, швидка тощо. Коли ж дорослі багато часу приділяють прослуховуванню магнітофонних записів, зрозумілих тільки їм, та ще й звучить ця музика дуже гучно, це може негативно вплинути на малюка. Його слухові й нервовій системі шкідливе надто гучне звучання. Добре мати вдома грамзаписи, випущені спеціально для дошкільників. Попервах їх бажано слухати разом з дитиною, пояснюючи їй про що йдеться в музичному творі.. Щоб посилити сприймання музичного твору, можна викристати музику як фон при розгляданні художньої картини або слуханні казки, при малюванні чи ліпленні.

Чим частіше вдома звучить музика, чим доступніша вона дитині, тим більше можливостей виховати у малюка любов до неї. Допомогти підібрати відповідні музичні інструменти, музичні ігри для вашого маленького Моцарта, надати консультацію з музичного розвитку саме вашої дитини зможуть музичні керівники найближчого дошкільного  навчального закладу.

Наталія Ткаченко.

0 коммент.:

Дописати коментар