четвер, 23 жовтня 2014 р.

Дотримуватись прав дітей часто заважають некомпетентність і байдужість

«Благодійні внески» у школах і садках, складнощі з отриманням соціальних виплат на дітей та нереагування на випадки жорстокого поводження – основні проблеми, про які говорять батьки на Національній дитячій «гарячій лінії» за номером 0 800 500 225 та 0 800 500 225.

22 жовтня 2014 року під час круглого столу Міжнародний жіночий правозахисний центр «Ла Страда-Україна», у якому працює дитяча лінія, презентував результати моніторингу звернень з наріканнями на порушення прав дитини соціальними службами та освітніми закладами по всій Україні. Моніторинг таких звернень проводився протягом січня-серпня 2014. Під час проведення моніторингу використано інформацію від 100 абонентів, які телефонували на «гарячу» лінію із скаргами щодо порушень прав дітей, з них 63 з питань соціального захисту дітей та 37 з питань освіти.

З наріканнями на порушення прав дітей у сфері соціального захисту звернулися мешканці 17 областей України, включаючи АР Крим. 39,7% дзвінків надійшли від жителів сіл. Майже 60% дзвінків стосувалися проблем при оформленні або отримання різноманітних соціальних виплат для сімей з дітьми: 34,9% щодо допомоги при народженні дитини та 23,8% щодо оформлення інших соціальних виплат. Майже у всіх випадках (92,1%) респонденти залишилися незадоволеними реагуванням фахівців державних структур (громадян перенаправляли «по колу», не могли пояснити своїх повноважень, не володіли інформацією про процедури тощо), а 42,9% - скаржилися на недотримання термінів розгляду - в середньому термін розгляду звернень та скарг становив від 1,5 до 4 місяців. Проте, лише 15,9% незадоволених громадян зверталися зі скаргами на дії або бездіяльність державних органів у вищі та контролюючі інстанції.

Також щодо порушення прав дітей у сфері соціального захисту чимало нарікань на те, що аналізуючи ситуацію, в якій знаходиться дитина, соціальні служби керуються виключно умовами проживання, часто не звертаючи уваги на насильство та жорстоке поводження.

Скарги на порушення прав дітей у сфері освіти на Національну дитячу «гарячу» лінію надішли з 15 областей України, включаючи АР Крим. 81%  абонентів - живуть у містах і лише 16,2% у селах і селищах. Найчастіше нарікали на відмови у прийнятті дитини до дитячого садку (29,7%) або до загальноосвітнього навчального закладу (8,1%). Зазначали про вимагання педагогічним персоналом від батьків вносити на користь закладу так звані «благодійні внески» (16,2%) або ж просто хабарів (5,4%).  Інша проблема -  є психологічне насильство над дітьми з боку педагогічного персоналу, ігнорування ситуацій булінгу або неналежний нагляд за дітьми у період їх перебування в навчальному закладі (16,2%).

«Якщо батьки не можуть влаштувати дитину в дитячий садочок, значить один з батьків не може дозволити собі працювати, тобто заробляти гроші для забезпечення належного рівня життя сім’ї та дитини. Затягується оформлення документів на отримання допомоги при народженні дитини – так само, зменшується економічна спроможність родини, що потенційно веде до порушення базових прав дитини на належне харчування та утримання. Для вступу у дитсадок чи під час навчання в школі вимагаються благодійні внески – відтак, право на безкоштовну освіту перетворюється в порожню декларацію»,  - підсумовує результати моніторингу президентка «Ла Страда-Україна» Катерина ЛЕВЧЕНКО.

«Виходить, що у нашій державі продовжує діяти системне порушення прав дітей. Принципові права дитини  знаходяться у компетенції різних відомств, і це розпорошення, окрім усього іншого, теж ускладнює ситуацію. – підкреслив радник Ректора Харківського національного університету внутрішніх справ та голова Консультативної ради Національних «гарячих ліній» Центру «Ла Страда-Україна» Олександр БАНДУРКА. – Дуже слушно, що громадські організації проводять такі моніторинги, які виявлять істинний стан справ, і державі варто звертати увагу на ці матеріали».

Основні висновки моніторингу наступні: для належного дотримання прав дитини необхідна посилена увага до постійного підвищення кваліфікації та ознайомлення державних службовців зі змінами до нормативно-правових актів та надання роз’ясненнь щодо застосування нових положень та контроль над тим, як усі підрозділи та відділи працюють зі зверненнями громадян. А також, «профілактика» звичайних байдужості, формалізму і недбалості при виконанні таких важливих службових обов’язків.

Рекомендації моніторингу будуть передані до профільних державних структур, у тому числі з метою включення до проекту щорічного плану дій на виконання Закону України «Про Загальнодержавну програму «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини» на період до 2016 року».

На разі моніторинг готується до друку і буде доступний для замовлення у паперовому варіанті та для завантаження у форматі pdf.


Джерело: Офіційний сайт МЖПЦ "Ла Страда - Україна"

0 коммент.:

Дописати коментар